“Werk maken van inclusieve arbeidsmarkt”

Ulrich Petré vindt leercultuur cruciaal voor employer branding

“Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben we elk talent nodig. Werk maken van een leercultuur binnen ondernemingen helpt de vaardigheden van iedereen ontwikkelen én verhoogt de betrokkenheid van elke medewerker”, aldus Ulrich Petré van PUVA Coaching & Consultancy.

Andere mindset


Veel vacatures, weinig sollicitanten: het is een fenomeen waar we, zeker in periodes van economische hoogconjunctuur, steevast mee te maken hebben. “Iedereen zoekt daarbij naar witte raven, maar we sluiten nog te veel de ogen voor atypische profielen: mensen die niet de ‘verwachte’ huidskleur, gender of leeftijd hebben en daardoor amper kansen krijgen”, zegt Ulrich Petré. “Het komt er dus vooral op aan om bepaalde overtuigingen los te laten en vanuit een andere mindset te rekruteren.”

Rekrutering gebeurt nu nog (te) veel vanuit het buikgevoel. “Technologie, zoals artificiële intelligentie, kan dat wel (deels) bijsturen, maar is gebaseerd op data die soms nog subjectief zijn. Bovendien zal rekrutering altijd een menselijk verhaal blijven: je wil aangeworven worden door een persoon, niet door een robot. Het is zeker positief dat corona de digitale revolutie aanzienlijk heeft versneld, maar dat mag geen vrijbrief zijn om onze sociaal-culturele vaardigheden niet verder te ontwikkelen.”

"Rekrutering zal altijd een menselijk verhaal blijven: je wil aangeworven worden door een persoon, niet door een robot."

– Ulrich Petré

Tevredenheid bevorderen


Ondernemingen die elk talent omarmen én via een leercultuur alle mogelijkheden bieden om hun capaciteiten te ontplooien, zullen daar in de toekomst zeker de vruchten van plukken. “De levensvatbaarheid van een bedrijf is aanzienlijk verlaagd en mensen veranderen regelmatiger van job dan vroeger. Door de combinatie van beide factoren moet je elke medewerker koesteren en kansen bieden om intern te groeien. Ook met het oog op de vergrijzingsgolf die er zit aan te komen, wordt dat een essentiële factor. Levenslang leren, zich kunnen bij- of omscholen naar een andere of hogere functie: het zijn voordelen die veel mensen tegenwoordig belangrijker vinden dan het merk van hun bedrijfswagen. Een leercultuur verhoogt sowieso de betrokkenheid, de tevredenheid én de productiviteit van je mensen.”

Wie is Ulrich Petré?


Ulrich Petré runt samen met Anneke Van Hove PUVA Coaching & Consultancy. Het duo helpt mensen bij hun persoonlijke en professionele groei. Hij fungeert ook als life coach en mindset coach, verhoogt bij bedrijven het belang van het digitale bewustzijn en is een populaire keynote speaker op workshops.

Terug naar inhoudstafel