Winsol innoveert met producten én marketing

Comfort van de klant altijd centraal

Of het nu gaat om deuren, ramen, poorten, rolluiken, zonneschermen of prachtige pergola’s, Winsol is al 140 jaar lang een innovatief bedrijf. Anders kan je het nooit zo lang volhouden, zegt Xavier Costenoble, mede-eigenaar sinds 2017. “En we zijn niet alleen innovatief met onze producten, maar ook met onze marketing.”

Een uitstekend product, dat blijft natuurlijk de basis van ieder succesverhaal. De afgelopen jaren bleef Winsol daarom investeren in innovatie. Dat zorgde voor nieuwe toepassingen als de SolarFix, zonneschermen die werken op zonne-energie. Een klein, mooi geïntegreerd zonnepaneel met fotovoltaïsche cellen zorgt voor het opladen van een kleine maar krachtige batterij, die de motor van het screen aanstuurt. Dit systeem kan makkelijk worden toegepast bij bestaande ramen, zonder kap- of breekwerk. Winsol won er eerder dit jaar de Red Dot Design Award mee. Het systeem wordt nu ook toegepast voor rolluiken en niet alleen voor screens. Nog een andere innovatie is Pergola SO! Met die nieuwe generatie pergola’s creëert Winsol een extra leefruimte in de tuin. De lichtinval kan automatisch geregeld worden dankzij een intelligent solar tracking-systeem en een app op de smartphone. Bovendien kan het screen aan de binnenkant ook als projectiescherm dienen, zodat je meteen ook een buitencinema hebt.

“Innoveren is denken aan het comfort van de klant.”

– Xavier Costenoble

Comfort


Voor Costenoble staan de technische snufjes niet op zich. “Innoveren betekent voor mij in de eerste plaats denken aan het comfort van de klant. Daaraan gekoppeld moeten we de focus leggen op duurzame, groene oplossingen, met aandacht voor isolatie en energiebesparing.” Voor het comfort van de klant bekijkt Winsol IoT-systemen waarbij ramen en deuren, rolluiken, screens, poorten en zonnewering aan elkaar gekoppeld zullen worden.

Stijl


Niet alleen het product is belangrijk, ook de stijl. Ook daarin innoveerde Winsol de afgelopen jaren, waardoor hetzelfde product in verschillende, in België populaire stijlen beschikbaar is. “Dat kan gaan van landelijk tot minimalistisch”, aldus Costenoble. “Dat moeten we ook duidelijk maken aan ons publiek. Vandaar dat we de afgelopen jaren flink hebben ingezet op digitale marketing, en het opvolgen van die marketingacties. Dat is voor mij ook een onderdeel van innovatie.”

Die nieuwe aanpak heeft Winsol sinds 2016 geen windeieren gelegd. Ieder jaar werden er flinke, dubbele groeicijfers genoteerd, en ook in coronajaar 2020 zal er nog groei worden opgetekend.

Winsol

Winsol uit Izegem is een specialist in zonwering, outdoor living, ramen en deuren in pvc of aluminium, rolluiken, poorten, balustrades en raamdecoraties. De 450 medewerkers staan garant voor constante vernieuwing en kwaliteit.