Meer dan zomaar een transportbedrijf

Wybo denkt mee met de klant en stuurt bij waar het moet

Op tijd het roer durven omgooien, en goed kijken wat de klant precies nodig heeft. Dat is de visie van transporteur Wybo uit Poperinge. Daarom investeerde de transporteur het afgelopen jaar in een nieuw magazijn en 70 ultramoderne, gebruiksvriendelijke trailers.

Andere strategie

Wybo Transport vierde dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Het bedrijf werd in 1970 opgericht door Leona Wybo, de moeder van huidig zaakvoerder Ronny Devos. In de jaren 80 en 90 lag de focus op transport van palletgoederen naar Zuid-Italië, met een twintigtal vrachtwagens. Om het wachten aan douanekantoren te vermijden, besliste Leona Wybo om eigen douanekantoren te openen. Tot de opening van de Europese binnengrenzen in 1993 had Wybo douanekantoren in Abele, Rekkem, op de LAR-zone en in het Franse Steenvoorde. Na de sluiting van de douanekantoren werd de strategie ook helemaal anders. Zuid-Italië werd geschrapt als belangrijkste bestemming, en Wybo ging zich meer richten op de nabije regio, inclusief het noorden van Frankrijk. Dat is nu nog altijd de kernactiviteit, al is Wybo actief in heel België, met uitlopers naar het zuiden van Nederland en het westen van Duitsland. Wybo is de afgelopen jaren gegroeid tot een bedrijf met een 60-tal werknemers over de hele groep. Het transportbedrijf beschikt over ruim vijftig motorvoertuigen (trekkers en volledige vrachtwagens) en 177 trailers of aanhangwagens.

Wisseltrailers en magazijnen

Wybo werkt al meer dan 20 jaar voor multinationals als Coca-Cola en AB INbev, en bekende namen in de verpakking, bouw- en voedingsindustrie, zoals PGS, Smurfit Kapp, BASF, St Bernardus,... Daarom werd geïnvesteerd in magazijnen en een accijnsdepot, voor de handel met Frankrijk. “Door zelf een accijnsdepot te openen, vermeden we destijds opnieuw wachttijden”, zegt Ronny Devos. Wybo beschikt over 30.000 m² aan opslagruimte, verspreid over 3 magazijnen in België en één in het Franse Callicanes. Uniek is dat het Franse magazijn ook op zondag open is. In 2019 werden er op zondag 600 vrachtwagens gelost, waardoor die op maandagochtend onmiddellijk konden vertrekken. Maar de belangrijkste innovatie van de afgelopen jaren zijn de wisseltrailers. Die kwamen er eveneens om wachttijden te vermijden. “In plaats van te wachten tot een wagen is gelost of geladen, kan dat nu gebeuren wanneer dat het de klant het beste uitkomt. Wij hoeven de trailers alleen af te zetten of op te halen. Dat bespaart enorm veel tijd, en het zorgt voor een continue flow”, aldus Devos. Ook in de kwaliteit van de trailers is geïnvesteerd. “Wij laten onze opleggers maken op maat, bij Van Hool. Wij kiezen voor trailers met een vast dak, bedekt met een aluminiumplaat en versterkte zeilen, waardoor wij vormvaste ladingen kunnen vervoeren zonder het gebruik van spanriemen of zijplanken. Onze trailers moeten superveilig en gebruiksvriendelijk zijn. Meestal kiezen we voor laden en lossen langs de zijkant. Met onze speciale vorkliftheftrucks kunnen we een vrachtwagen laden of lossen in 12 minuten. “ En Devos zit niet stil. Hij hoopt binnenkort te kunnen innoveren met LZV-vervoer, wat staat voor ‘Langere Zwaardere Voertuigen’. Dan zouden een trailer en oplegger aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Zo creëer je een wagen van 25,25 meter (ipv 18,75 nu), die 60 ton totale massa mag hebben (ipv 44 ton nu). Dat zou volgens Devos ideaal zijn voor het vervoer tussen Poperinge en Leuven, waar zich de hoofdzetel van AB Inbev bevindt. Het voordeel is dat LZV’s milieuvriendelijker zijn dan reguliere vrachtwagens.

“Met onze speciale trailers en vorkliftheftrucks, laden we een vrachtwagen in 12 minuten.”

Ronny Devos

Wybo Transport

Wybo Transport is gespecialiseerd in de opslag en het vervoer van goederen in België en de grensgebieden. Wybo beschikt over 55 vrachtwagens en 177 trailers.