Beste ondernemer, Dat het voorbije werkingsjaar een uitdagend jaar is geweest, is een understatement. Corona heeft u tot het uiterste gedreven, in alle mogelijke betekenissen van het woord. Uiterst creatief, uiterst veerkrachtig, uiterst geduldig vooral ook. Maar er is sinds kort nu écht perspectief. Nu is het alle hens aan dek om de economische en mentale dip als gevolg van de pandemie snel te boven te komen. Namens alle medewerkers van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen willen we u dan ook bedanken voor het vertrouwen het voorbije werkjaar. Als team halen we dag in, dag uit ongelooflijk veel energie uit al onze leergierige, authentieke en terecht veeleisende West-Vlaamse ondernemers en medewerkers. De contacten liepen misschien ietwat anders – hybride om dat woord nog eens te gebruiken – maar daarom niet minder intens en vooral (en gelukkig) nog altijd even hartelijk. We zijn fier dat we zo onze bescheiden bijdrage kunnen en mogen leveren aan het verzilveren van dat grenzeloze potentieel van onze West-Vlaamse regio. Bert Mons, gedelegeerd bestuurder

De belangrijkste topics

Corona

Brexit

Relance

Ons crisismanagement was vooral een verhaal van aandringen bij de verschillende overheden van dit land om duidelijke richtlijnen en passende steunmaatregelen uit te werken. Bij het begin van de crisis pleitten we als Voka West-Vlaanderen er al voor om vooral “koers aan te houden”. De uitdagingen voor morgen zijn immers dezelfde en de tijdelijke en structurele problemen maken hervormingen urgenter dan ooit.

In het voorbije werkjaar bleven we onze 3.200 West-Vlaamse bedrijven informeren en ondersteunen. Net geen 2.000 individuele vragen van bedrijven werden beantwoord via VraagHet@Voka. In 2020 mochten we 13.168 deelnemers bijstaan in hun groei. Voor 2021 noteerden we tot begin juni al 4.015 deelnemers. Daar moeten we rekening houden met het feit dat we onze fysieke activiteiten pas medio mei terug hebben opgestart.

Zelfs in uitzonderlijke omstandigheden hebben we geprobeerd om netwerkmomenten te bieden met die typische Voka-beleving die u van ons gewoon bent. Denk maar aan onze digitale hotspots, onze ochtendlijke speeddates, het Jong Voka nieuwjaarsevent met een 360° videotour, de Family Business Happening vanuit een TV-studio, de Europese Innovation Summit, het coronaproof summer event en de digitale Voka Open Bedrijvendag.

Site O-Forty

2021 wordt het jaar van onze terugkeer, letterlijk dan, in het noorden van de provincie, met onze nieuwe hub op de bedrijvencampus O-Forty in Oostkamp.

Interne organisatie

We hebben de voorbije maanden ook gebruikt om onze eigen organisatie verder te professionaliseren. We willen verder evolueren naar een organisatie die duurzaamheid hoog in het vaandel draagt, die talentvolle medewerkers koestert en versterkt aan de hand van doorgedreven talentmanagement, en die digitalisering omarmt.

Blijf ondernemen!

Er is sinds kort écht perspectief. Dus nu is het alle hens aan dek om de economische en mentale dip als gevolg van de pandemie snel te boven te komen. Onze nieuwjaarsboodschap hieronder - geïnspireerd door acteur Wim Opbrouck - blijft meer dan ooit relevant. Dat bewijzen we zelf ook, met de opening van onze nieuwe hub O-Forty in september!