Gametechnologie ten dienste van bedrijven

Salty Lemon en Rhinox


Salty Lemon en Rhinox zijn 2 startende bedrijven binnen DAE Studios, de technologie-accelerator die is ontstaan als spin-off van Digital Arts & Entertainment (DAE), de game-opleiding met wereldfaam van Howest. Salty Lemon concentreert zich op een app voor thuisroeiers, terwijl Rhinox zich toelegt op toepassingen voor trainingen, opleidingen en presentaties.

Thuisroeien mag ook leuk en spannend zijn

– Salty Lemon

Roeimachines zijn populair, maar de schermen van roeimachines zijn behoorlijk saai. Daarom klopte de Vlaamse Roeiliga aan bij Salty Lemon. Zo ontstond EXR, een virtuele wereld voor de thuisroeier. “Je kan EXR het best omschrijven als de combinatie van een sport-app met een videogame. Je stuurt je roei-avatar aan, en kan er verschillende dingen mee doen”, vertelt Alfred Campenaerts, een van de oprichters van Salty Lemon. De app draait op je tablet of smartphone en is via bluetooth verbonden met de roeimachine. EXR is onderverdeeld in 4 ‘modes’. In de eerste mode kan je gewoon roeien op een locatie naar keuze. Nummer twee is de trainingsmodus, met speciale schema’s. Drie is de competitiemodus, waarbij je het online kan opnemen tegen andere roeiers. En vier is helemaal fun, want daar kan je games spelen. Een roeiversie van shark attack bijvoorbeeld, waarbij je als roeier wordt opgejaagd door een haai. Daar ga je automatisch enkele extra spieren van kweken. EXR werd mee ontwikkeld in opdracht van de innovatiecampus van Sport Vlaanderen. Maar het is een groter project aan het worden, met internationale vertakkingen. Zo heeft Salty Lemon al contact met de Britse roeibond, een van de grootste van Europa. De Britten hebben een rijke roeitraditie en willen befaamde wedstrijden, zoals de Royal Henley Regetta, kunnen aanbieden in digitale versie. De digitale wedstrijden moeten klaar zijn tegen 2022. Ondertussen werkt Salty Lemon voor EXR aan een fanbase via Facebook. Veel thuisroeiers delen immers hun ervaringen in facebookgroepen. Salty Lemon biedt hen een early access membership aan. Salty Lemon ziet brood in het ontwikkelen van extra sport-apps. Ondersteuning van andere sporten met een virtuele aanvulling is zeker een piste. Ultieme doel is om van het virtuele roeien ook een echte sport te maken, waarbij wedstrijden worden gehouden, naar het voorbeeld van de e-competities in het voetbal op basis van de FIFA-games. Daarvoor zoekt Salty Lemon nu naar akkoorden met verschillende federaties en organisatoren van wedstrijden.

“Je kan EXR het best omschrijven als de combinatie van een sport-app met een videogame. Je stuurt je roei-avatar aan, en kan er verschillende dingen mee doen.”

– Alfred Campenaerts

Veilig trainen en opleiden

– Rhinox

Rhinox ontstond uit een onderzoeksproject waarbij werd bestudeerd of de technologie van games ook gebruikt kan worden voor trainingen, opleidingen, visualisaties, etc. Bedrijven zijn immers steeds op zoek naar betere, veiligere manieren om personeel op te leiden en te trainen in het gebruik van nieuwe machines. Aan het onderzoek deden grote namen mee, zoals Picanol, Dana en CNH Group, waarvan Fiat een meerderheidsaandeelhouder is. “Uiteindelijk bleken de technieken van Virtual Reality en Augmented Reality die gebruikt worden in games erg geschikt voor trainingen”, vertelt Leonard Tam, operational manager bij Rhinox. “Zo ontwikkelden we voor New Holland een virtuele werkpost voor een onderdeel van het chassis. Zo konden mecaniciens ermee leren werken. Het heeft alleen maar voordelen: het is veilig, niet duur, en je hoeft de gewone productie niet stil te leggen voor trainingen.” Je hebt alleen een computer en een VR-bril nodig voor de training. Zo kan de trainee verschillende handelingen aanleren zonder de risico’s die er in het echt aan verbonden zijn. De virtuele versie kan ook gebruikt worden om bestaande opstellingen te verbeteren door knelpunten in de workflow te ontdekken en weg te werken. En het systeem kan ook gebruikt worden voor visualisaties. Zo maakte Rhinox voor Vandewiele een digitale versie van een weefgetouw om voor te stellen op een beurs in Spanje. “Dat is makkelijker dan het volledige weefgetouw naar daar te verplaatsen”, zegt Tam. Rhinox baseert zich voor de virtuele versies op de CAD-tekening van een machine. “Dat is een technische tekening die de firma’s toch al hebben. Vanuit die CAD-tekening kunnen wij een 3D-model maken. Afhankelijk van de grootte en de complexiteit kan dat redelijk snel.” Rhinox is nu vooral een servicebedrijf dat werkt aan projecten. Maar de 3 jaar geleden opgerichte starter wil graag een volgende stap zetten. “We willen graag een self-service-platform aanbieden aan klanten. Die kunnen dan op basis van hun CAD-tekeningen zelf een 3D-versie maken van hun machines en de trainingen genereren. De begeleiding gaat toch meestal over de handelingen die moeten gebeuren, en daarvoor zitten de experts bij het bedrijf zelf, niet bij ons,” verduidelijkt Tam. Rhinox zet sinds kort ook meer in op de pedagogische kant, door te participeren in onderzoeksprojecten van universiteiten, waarbij wordt bestudeerd hoe sommige taken het beste worden aangeleerd.

“We willen graag een self-service-platform aanbieden aan klanten. Die kunnen dan op basis van hun CAD-tekeningen zelf een 3D-versie maken van hun machines en de trainingen genereren.”

– Leonard Tam

Terug naar inhoudstafel